(1813 Leipzig – 1883 Veneția)
Cine este Richard Wagner?
•Compozitor, dirijor si teoretician german.
•Richard Wagner s-a născut în Leipzig, într-o familie de actori.
•A studiat la Dresda și Leipzig, unde a luat lecții de compoziție cu Christian Theodor Weinling.
•Între anii 1833 și 1839 Wagner a lucrat pentru teatrele de operă din Würzburg, Magdeburg, Königsberg și Riga, a compus primele sale opere Die Feen („Zânele”, 1834), Das Liebesverbot („Dragoste interzisă”, 1836) și mai multe piese orchestrale.
•În 1836 se căsătorește cu actrița Minna Planner.
•Activitatea sa creatoare a fost influențată de muzica lui Carl Maria von Weber, Wolfgang Amadeus Mozart și de simfonismul lui Ludwig van Beethoven.
•În 1843 se stabilește în Dresda, unde devine Kapellmeister la curtea regelui din Sachsen.
•Se va căsători apoi cu Cosima, fiica lui Franz Liszt.
• Începând cu anul 1864 devine protejatul regelui Ludwig II al Bavariei, un pasionat admirator al muzicii wagneriene. Regele îl susține financiar, Wagner putând astfel să se consacre numai creației artistice.
•Cu ajutorul său, Richard Wagner construiește Teatrul de la Bayreuth, special pentru punerea în scenă a operelor sale, unde – până în zilele noastre – în fiecare vară (iulie-august), au loc renumitele festivaluri muzicale „Richard Wagner”.
Audiția și vizualizarea operei Walkiria (1870) de Richard Wagner:
Trăsături ale creației wagneriene

•Este creatorul unui nou tip de operă
•Își creează libretele proprii, cărora le conferă sensuri filozofice
•Subiectele sunt inspirate din legendele medievale
•Elimină împărțirea în numere a operei (arii, recitative, coruri, balete), prin crearea „melodiei infinite”. Melodia este realizată prin trei motive care caracterizează personaje (sentimente, gânduri, acțiuni).
Aceste leit-motive migrează pe tot parcursul lucrării, formând un flux continuu, care generează melodia infinită.
•Orchestrația sa are un rol deosebit datorită utilizării unor noi combinații timbrale. Numărul de instrumentiști este mărit, iar compartimentele de percuție și de suflători sunt amplificate. Utilizează instrumente inedite precum tuba wagneriană.
Audiția și vizualizarea operei Tannhauser (1845) de Richard Wagner:
Tuba wagneriană
•Instrument ce face parte din gurpa instrumentelor de suflat din alamă.
•R. Wagner a solicitat constructorilor de instrumente să conceapă instrumente pentru dimensiunea dramatică a creației sale.
•O întreagă serie de instrumente poartă numele de tube wagneriene.

•Dintre ele, sunt tube tenor al căror muștiuc este apropiat de cel al cornului, astfel că execuția partiturilor este realizată de corniști.
•În practică au mai fost folosite tube tenor în Sib și tube bas in Fa, unde deosebite sunt forma instrumentelor și muștiucul.
Creația de opere a compozitorului R. Wagner

Audiția și analiza operei „Tristan și Isolda”
•Realizarea operei coincide cu perioada în care Wagner s-a îndrăgostit de Mathilde Wesendonck
•Textul este preluat din versurile lui Gottfried von Strassburg
•Personaje: Tristan (tenor), Regele Marke (bas), Isolda – prințesă irlandeză (soprană), Kurwenal (bariton), Melot (tenor), Brangena (soprană), un matelot tânăr (persoană ce are atribuții la bordul unei nave) (tenor), un păstor (tenor), un cârmaci (bariton), mateloți, cavaleri, ostași
•Actul I
Cavalerul o conduce pe Isolda pe un vapor pentru a o dărui altui bărbat și izbucnirile ei de revoltă împotriva tânărului venit pentru a-și îndeplini misiunea de a o duce ca mireasă a stăpânului său (regele Marke). Când îl vede pe Tristan la cârma corabiei, ce o duce spre moarte, compozitorul intercalează motivul iubirii la cornul englez, stins și trecător. Însoțitoarea și confidenta ei, Bragana, toarnă din greșeală elixirul iubirii în licoarea destinată morților. Amândoi vor bea din aceasta. Aici orchestra va interpreta la coarde un lung tremolo. Compozitorul se folosește aici de puterea transformatoare a filtrelor vrăjite.
Citate despre Richard Wagner:
•Wagner este cel mai rascolitor dintre muzicieni, cel care, vorbind despre zei, se adreseaza totusi oamenilor si laturii celei mai intime a fiecaruia dintre noi. (George Enescu, „O istorie a muzicii universale”, vol. IV, 2002)
•Wagner poseda acea rara tensiune emotionala, acel foc launtric, acea putere a vointei, acea forta de convingere care pot seduce, emotiona si pasiona. Aceste calitati s-ar reliefa mai pregnant daca ar fi legate de o mai mare inventivitate, de o inclinare mai redusa spre rafinament si de o mai justa apreciere a unor elemente fundamentale ale artei. (Hector Berlioz)
•Wagner este puternic, foarte puternic, pune mana pe arta si o rasuceste cum vrea el. (Modest Musorgski, „Vietile marilor compozitori”, 2008)
Bibliografie:
Chelaru, Carmen, Cui i-e frică de istoria muzicii?!, Editura Muzicală, București, 2020
Ștefănescu, Ioana, O istorie a muzicii universale, Vol. IV, Editura Muzicală Grafoart, București, 2018
https://opera-inside.com/tristan-und-isolde-de-richard-wagner-ghidul-operei-si-sinopsisul-operei/?lang=ro#I
https://ro.wikipedia.org/wiki/Tristan_%C8%99i_Isolda_(oper%C4%83)
https://www.societateamuzicala.ro/societateaculturala/wagner-richard-wagner
https://www.ziarulmetropolis.ro/wagner-magnificul-si-infamul-a-carui-stralucire-dar-si-umbra-sunt-de-neevitat/