(1786 Eutin-1826 Londra)
Cine a fost Carl Maria von Weber?
• pianist, dirijor și compozitor de origine germană
• creatorul operei romantice germane
• a studiat în Salzburg cu Michael Haydn, frate al compozitorului Joseph Haydn
• a ocupat funcția de Kapellmeister în Breslau, apoi pe cea de director muzical al operei din Praga, și mai pe urmă al operei din Dresda
Audiție și vizualizarea uverturei operei „Der Freischütz“ de Carl Maria von Weber
Carl Maria von Weber – o personalitate influentă
• Ca pianist, a fost o mare inspirație pentru maeștrii ai claviaturii precum Chopin, Liszt și Mendelssohn
• Se spune că Richard Wagner, celebrul compozitor al operei germane, a fost influențat în crearea capodoperelor sale Tannhäuser și Lohengrin de cele două opere majore ale lui Weber, Der Freischütz și Euryanthe
• Inovațiile lui în orchestrație, pentru pian și clarinet dar și în ceea ce privește formarea operei germane romantice au avut ecouri puternice până în secolul al XX-lea
• A fost și scriitor, publicând opt volume de jurnale
Creația
Opere:
• cele mai celebre opere: Der Freischutz (1821), Euryanthe (1823), Oberon (1826)
Muzică bisericească:
• Missa sancta No. 1 în Eb (1818), Missa sancta No. 2 în G (1818-19)
Piese vocale cu acompaniament orchestral:
• Cantata Der erste Ton pentru chorus and orchestra op.14 (1808)
• Recitative and rondo Il momento s’avvicina pentru soprano și orchestră op.16 (1810)
• Hymn In seiner Ordnung schafft der Herr for soloists, cor și orchestră op.36 J.154 (1812)
Concerte pentru pian:
• Piano concerto No. 1 in C major op. 11 J.98 (1810)
• Piano concerto No. 2 in E flat major op. 32 J.155 (1812)
Concerte pentru clarinet:
• Clarinet concerto No. 1 in F minor op. 73 J.114 (1811)
• Clarinet concerto No. 2 in E flat major, Opus 74 J.118 (1811)
• Concertino for clarinet and orchestra in C minor/E flat major, op. 26 J.109 (1811)
Concerte pentru fagot
Concerte pentru corn
Concerte pentru violă
Concerte pentru violoncel
Audiție: Concertino pentru clarinet și orchestră, Mib major, op.26
Curiozități despre Carl Maria von Weber
• a învățat de mic să facă litografii chiar de la inventatorul acestei tehnici, Senefelder, pentru a își publica singur compozițiile
• când această primă lucrare The Power of Love and Wine/Puterea dragostei și a vinului a fost refuzată la publicare, tatăl său a insistat ca tânărul să învețe să litografieze, ca să și-o poată publica singur.
• din păcate, în atelierul inventatorului litografiei, Senefelder, unde Weber învăța această tehnică, a avut loc un incendiu, iar această primă lucrare a sa a fost distrusă.
Opera Der Freischutz – libret
Der Freischütz este o operă romantică în trei acte de Carl Maria von Weber al cărei libret aparține lui Johann Friedrich Kind. În legenda populară, Freischütz înseamnă vânător ce posedă gloanțe „vrăjite”, cu care poate să lovească în mod sigur orice țintă.
Atât libretul cât și programul premierei indică locul acțiunii Boemia, nu mult după terminarea războiului de 30 de ani (în jurul anului 1650). În imaginația compozitorului în vederea stabilirii decorului unde se petrece acțiunea operei, un rol important l-a avut natura din Munții Elbei. Este posibil ca Weber ca și alți artiști ai romantismului să se fi inspirat din natura sălbatică a stâncilor de gresie a Elveției saxone, iar scena din Wolfsschlucht (Grota Lupilor) să fie din împrejurimile Rathenului.
Personaje: Ottokar, Prinz din Boemia (bariton), Kuno, pădurar șef al domeniilor princiare (bas), Agathe, fiica pădurarului (soprană), Ännchen, verișoara Agathei (soprană), Kaspar, primul flăcău vânător (bas), Max, al doilea flăcău vânător (tenor), Kilian, un țăran bogat (bariton), Samiel, vânătorul negru (Satana) (rol vorbit), un Eremit – călugăr izolat (bass), patru domnișoare de onoare (soprane), trei vânători (roluri vorbite), muzicanți, țărani, stafii
Actul I
În sat tocmai a avut loc un concurs de tir între vânători. Câștigător este Kilian cel bogat care a devenit Regele vânătorilor, luând peste picior pe rivalul său Max, un flăcău tânăr, care de astă dată, datorită vrăjilor lui Samiel (vânătorul negru alias Diavolul), nu a reușit să câștige concursul.
Max este îndrăgostit de Agathe și trebuie să devină urmașul lui Kuno, pădurarul șef și tatăl iubitei lui. Pentru aceasta însă, el trebuie în ziua următoare să dea o probă de tragere la țintă, în prezența prințului Ottokar. Pentru că Max, de câteva zile a avut mereu ghinion la tragere, acum îi este frică să nu dea greș, cu toate că viitorul socru încearcă să-l liniștească. Totuși cade pe mâna răutăciosului Kaspar, care îl îndeamnă să-și toarne gloanțe “vrăjite”, în Grota Lupilor la miezul nopții.
Când Max nimerește un vultur care zbura în depărtare, cu un glonte primit de la Kaspar, este irevocabil convins că trebuie să își fabrice gloanțe vrăjite pentru proba de a doua zi, amândoi înțelegîndu-se să se întâlnească în miez de noapte la Grotă. Kaspar care era în înțelegere cu Diavolul, spera prin asta să rămână încă trei ani în slujba lui.
Carl Maria von Weber – despre muzica sa
Ceea ce este dragostea pentru om, este și muzica pentru arte și pentru umanitate. Muzica este dragoste, este cel mai pur și mai eteric limbaj al pasiunii, care arată în o mie de feluri toate posibilele schimbări de culoare și de sentimente; și deși este adevărată doar într-o singură clipă, poate fi totuși înțeleasă de mii de oameni care au sentimente diferite.
Bibliografie:
Chelaru, Carmen, Cui i-e frică de istoria muzicii?!, Editura Muzicală, București, 2020
Ștefănescu, Ioana, O istorie a muzicii universale, Vol. IV, Editura Muzicală Grafoart, București, 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/carl-maria-von-weber-nepotul-lui-mozart-care-a-creat-scanteia-operei-romantice-germane/
https://altmarius.ning.com/profiles/blogs/biografia-zilei-carl-maria-von-weber
https://ro.wikipedia.org/wiki/Der_Freisch%C3%BCtz
Sursă imagini: https://museen-dresden.de/index.php?lang=de&node=carl-maria-von-weber-museum-leichte-sprache