(1881, Liveni – 1955, Paris)
Cine este George Enescu?
• compozitor, violonist, pedagog, pianist și dirijor român
• la recomandarea lui Eduard Caudella și cu sprijinul financiar al Reginei Elisabeta, va studia la Conservatorul de Muzică și Teatru de pe lângă Societatea Prietenii Muzicii, din Viena (1888)
• își continuă studiile la Conservatorul Național Superior de Muzică din Paris (1894)
• are o carieră internațională ca violonist
• dintre elevii săi, se numără: Dinu Lipatti, Yehudi Menuhin
• fondează Cvartetul de coarde Enescu (1904)
• se constituie Societatea Compozitorilor Români, a cărui președinte este G. Enescu (1920)
• Membru de onoare al Societății Filarmonice Gh. Dima din Cluj (1938) și Președinte de onoare al Filarmonicii din București (1944)
Audiție și vizualizare a lucrării orchestrale Rapsodia Română de George Enescu
Interpretare: Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, sub bagheta marelui dirijor Sergiu Celibidache, an 1978
Creația compozitorului George Enescu
Opere:
- Oedip – tragedie lirică în patru acte pe un libret de Edmond Fleg, Op. 23 (1910-1931)
Simfonii:
- Simfonia nr. 1 în Mi bemol major, Op. 13 (1905)
- Simfonia nr. 2 în La major, Op. 17 (1912-1914)
- Simfonia nr. 3 în Do major pentru orchestră și cor, Op. 21 (1916-1918)
Alte lucrări orchestrale:
- Poema română, suită simfonică pentru orchestră, Op. 1 (1897)
- Rapsodia română nr. 1 în La major, Op. 11 (1901)
- Rapsodia română nr. 2 în Re major, Op. 11 (1901)
- Suita orchestrală nr. 1 în Do major, Op. 9 (1903)
- Suita orchestrală nr. 2 în Do major, Op. 20 (1915)
- Suita orchestrală nr. 3 în Re major “Săteasca”, Op. 27 (1937-1938)
- Poemul simfonic „Vox Maris”
Audiție și vizualizare a poemului simfonic Vox Maris op.31 de George Enescu
Cvartete pentru coarde:
- Cvartet pentru coarde nr. 1 în Mi bemol major, Op. 22, Nr. 1 (1920)
- Cvartet pentru coarde nr. 2 în Sol major, Op. 22, Nr. 2 (1950-1952)
Sonate:
- Sonata pentru vioară nr. 1 în Re major, Op. 2 (1897)
- Sonata pentru vioară nr. 2 în Fa minor, Op. 6 (1899)
- Sonata pentru vioară nr. 3 în La minor “în caracter popular românesc”, Op. 25 (1926)
- Sonata pentru violoncel nr. 1 în Fa minor, Op. 26, Nr. 1 (1898)
- Sonata pentru violoncel nr. 2 în Do major, Op. 26, Nr. 2 (1935)
Alte lucrări de cameră:
- Dixtuor în Re major pentru suflători, Op. 14 (1906)
- Impressions d’Enfance (Impresii din copilărie) pentru vioară și pian, Op. 28 (1940)
- Simfonia de cameră pentru 12 instrumente, Op. 33 (1954)
- Suita pentru pian nr. 1 în Sol minor “în stil vechi”, Op. 3 (1897)
- Suita pentru pian nr. 2 în Re major, Op. 10 (1901-1903)
- Suita pentru pian nr. 3 (Pieces impromptues), Op. 13 (1913-1916)
Trăsături de limbaj
• Muzica populară orășenească și lăutărească
• Folclorul țărănesc
• Multe din lucrările sale pornesc de la o idee poetică
• Conținutul muzicii exprimat în general prin forme simfonice complexe
• Mijloacele de expresie enesciană sunt de o extremă sobrietate, evitarea efectelor coloristice
• Un mare simț al paletei orchestrale
• Utilizarea intervalelor de secundă, cvartă mărită și cvintă micșorată, ce îndeplinesc o funcție de element colorant
• A doua perioadă de creație a sa este caracterizată printr-un nou stil melodic: mers cromatic, intervale de 4+, 7, 8-,9, melodii cu structuri modale
• Manifestă preferința pentru polifonie, având scriitură contrapunctică
• Pe lângă celebrele structuri acordice, utilizează acorduri de cvarte, conglomerate
• Grija pentru eufonie, prin evitarea disonanțelor prea aspre
• Introduce parlando-rubato-ul specific cântecelor populare lirice românești
• Celula x (secundă mică-terță mică) este generatoare primordială în tematica lucrărilor sale.
Audiție și vizualizare a suitei orchestrale nr. 3 în Re major “Săteasca”, Op. 27 de George Enescu
Casa memorială George Enescu
În anul 1958, în București se va desfășura prima ediție a Festivalului și Concursului Internațional George Enescu
Bibliografie
- Brâncuși, Petre, Istoria muzicii românești, Editura Muzicală, București, 1969
- Bughici, Dumitru, Repere arhitectonice în creația muzicală românească contemporană, Editura Muzicală, București, 1982
- Chelaru, Carmen, Cui i-e frică de istoria muzicii?!, Editura Muzicală, București, 2020Vancea, Zeno, Creația muzicală românească, sec. XIX-XX, Volumul I, Editura Muzicală, 1968
- Surse imagini: https://www.festivalenescu.ro/, https://www.georgeenescu.ro/